divendres, 9 de novembre del 2007

PORTA-HIDROAVIONS DÈDALO (1922-1940)


En aquest porta-hidroavions, va fer la "mili" el meu pare, això seria em fa l’efecte més o menys entre els anys 1928 i 1930.
Mogut per la curiositat vaig entrar en un cercador d’Internet i el que vaig trobar va ser força interessant, intentaré fer-ne un resum.
En origen era un vaixell mercant alemany, donat a l’estat espanyol en concepte d’indemnització per les pèrdues durant la Gran Guerra, la transformació va costar 8 milions de pessetes ( de l’any 1922) i es va fer a Barcelona a les drassanes Vulcano.
Això que sembla tan petit podia portar en el seu hangar interior fins a 20 hidroavions, s’ha de dir que abans s’havien de desmuntar les ales i es pujaven i baixaven amb un ascensor, per tan em de creure que deuria ser una feina dura i laboriosa, pobres mariners.
També es molt curiós el fet de que no podien sortir de la coberta o pista d’aterratge del navili, si no que un cop muntats s’havien de dipositar sobre el mar amb grues, que a la vegada era i encara es la pista natural de enlairament i amaratge dels hidroavions.
Hi ha una altre fet curiós que també portava un dirigible, que el seu hangar natural era lligat en un del pals o bigues del porta-hidroavions des de el qual podia anar a proveir-se de l’hidrogeno corresponent pel seu manteniment.
Va participar en fets de guerra el mes important va ser l’operació Alhucemas on el dia 21 de setembre de 1925 els seus hidros van deixar anar 175 bombes, ( no especifica si van fer diana )
I la darrera curiositat es que des de la seva pista d’aterratge,el mes de març de 1934, es va enlairar per primera vegada el "autogiro" De la Cierva, suposem que per demostrar que es podia operar des un navili.
Si el comparem amb els d’avui no deixa de semblar-nos un joguina, però el que es ben cert que segurament en aquella època deuria ser tot un esdeveniment veure’l en plena operació de sortir i entrar els hidros.
Va desballestat l’any 1936, però la guerra el va fer endarrerí i es va fer l’any 1940.
Aquesta es la historia molt resumida que jo he trobat ha esta divertit i m’ha agradat espero que a vosaltres també